Dobre klocki hamulcowe poprawiają bezpieczeństwo
Okresowa wymiana klocków hamulcowych to czas, w którym warto zastanowić się jaki wpływ na skrócenie drogi hamowania ma ich jakość. W sklepach motoryzacyjnych znaleźć można produkty charakteryzujące się sporą rozbieżnością w cenach. Skąd biorą się tak duże różnice i czy lepszej jakości https://superparts.pl/250405-klocki-hamulcowe klocki hamulcowe faktycznie są warte uwagi? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.
Dlaczego jakość klocków hamulcowych ma tak duże znaczenie?
klocki hamulcowe charakteryzują się różną jakością, twardością i skutecznością. Ich wybór jest niezwykle istotny, bo pozwala na lepszą kontrolę samochodu w trakcie podróży. Złej jakości klocki hamulcowe sprawiają, że auto nie zatrzymuje się tak, jakbyśmy tego chcieli. Na całe szczęście w sklepach znaleźć można wiele markowych produktów, które poprawiają bezpieczeństwo i sprawiają, że jazda samochodem jest bezpieczna.
Klocek hamulcowy wykonany jest z kilku warstw, które mają zapewnić mu odpowiednią twardość i odporność na bardzo trudne warunki, w których musi pracować. W trakcie hamowania jest on z dużą siłą dociskany do tarczy i w momencie tarcia, jego temperatura może wzrosnąć nawet do 700 stopni Celsjusza. W związku z tym, że klocki nie są dociskane do tarczy na całej swej powierzchni, posiadają odpowiednio wzmocnioną i zabezpieczoną przed korozją warstwę umożliwiającą przenoszenie dużych obciążeń z zacisku na klocek.
Pamiętajmy, by zmiana klocków hamulcowych dokonywana była regularnie, kontrola tego elementu pozwoli nam na szybką interwencję w przypadku zbyt mocnego zużycia, ale nawet jeśli o tym zapomnimy, zużyte klocki powiadomią nas o tym głośnym piszczeniem lub metalicznym hałasem, który pojawiał się będzie w momencie wciśnięcia pedału hamulca. Piszczenie jednak nie jest wyłącznie objawem zużycia, może pojawiać się w momencie, gdy nasze tarcze nie współpracują z klockami tak, jakbyśmy tego chcieli. Niektóre modele tych podzespołów nie powinny być ze sobą parowane, bo ich wspólna praca objawia się piskiem występującym w trakcie hamowania. Pomimo że nie wypływa on na jakość hamowania, to jest mało przyjemny dla ucha.
Jak przebiega proces wymiany klocków hamulcowych w samochodzie osobowym?
Wymiana klocków nie jest specjalnie skomplikowana, ale wymaga odrobiny doświadczenia lub po prostu chęci nauczenia się tej czynności. Pierwsze co musimy zrobić, to poluzowanie nakrętek trzymających koło przy piaście. Po ich wstępnym zluzowaniu należy podnieść samochód na podnośniku. Pamiętajmy, że najważniejsze jest bezpieczeństwo. Warto więc odpowiednio zabezpieczyć samochód. Jednym z popularniejszych sposobów jest wsunięcie odkręconego koła pod nadproże. Ma ono zapobiegać przygnieceniu nas w momencie, gdyby samochód spadł z podnośnika. Wbrew pozorom o to akurat w trakcie prac przy zacisku nie trudno!
Gdy koło jest odkręcone, powinniśmy wykręcić dwie śruby mocujące zacisk. Po jego wyjęciu mamy swobodny dostęp do klocków hamulcowych. W niektórych samochodach nie ma potrzeby ściągania całego zacisku, wystarczy odkręcić jedną śrubę i wysunąć go do góry. Przed wymianą klocków warto starannie oczyścić zacisk w miejscach, gdzie styka się on z klockiem. Warto zwrócić uwagę szczególnie na blaszki, pod którymi zbiera się sporo nalotu i korozji. Staranne oczyszczenie powinno spowodować, że nowy klocek wejdzie bez większych problemów.

Kolejny etap dla amatorów może być nieco kłopotliwy. Zużyte klocki powodowały, że tłoczek w zacisku był mocno wysunięty. Po ich wymianie zacisku nie uda się nasunąć na nowe klocki. Należy więc wcisnąć tłoczek do środka. Do tego celu używamy specjalnych narzędzi. W sklepach motoryzacyjnych za kilkadziesiąt złotych kupimy całe uniwersalne zestawy, które będzie można wykorzystać przy kolejnych wymianach. Stosowanie chałupniczych metod wciskania tłoczka może skończyć się uszkodzeniem całego zacisku. Nie warto ich więc stosować.
Po wciśnięciu tłoczka zakładamy zacisk i przykręcamy dwie śruby mocujące. Pozostało jeszcze przykręcić koło, zdjąć auto z podnośnika i gotowe. Nasze klocki hamulcowe zostały wymienione i posłużą nam przez kilkanaście tysięcy kilometrów, czasami nawet dłużej.